24/11/2015 El Chaltén - El Calafate

Om achttien uur vertrekken we weer met de bus naar El Calafate om van daaruit naar onze volgende trip Perito Moreno te gaan. Nadat de koffers gepakt zijn hebben we nog ruim acht uren voor het vertrek. Het is bewolkt en het waait stevig. Dit is eigenlijk het klimaat van Patagonië. Warm als de zon schijnt en schraal koud als de wind blaast en het stof doet opwaaien van de wegen. Het was de bedoeling om een trek van +\- 2 uren (4 uren heen en terug) te maken naar het Lago de Capri van waaruit we de Cerro Chaltén o Fitz Roy (3405 m), rokende berg genoemd, te gaan bewonderen. We moeten in het begin van de trek een verkeerd pad hebben ingeslagen. We zijn geen andere wandelaars tegengekomen en het pad werd almaar smaller tot het doodliep. Volgens de gps lag het meer aan de andere kant van de berg links van ons. We zijn dan maar op onze stappen teruggekeerd tot we een doorsteek zagen naar het echte pad. Op de terugweg zijn we nog 2 verlorenlopers tegengekomen. De extra 4 km zijn echt de moeite waard geweest omdat we mooie uitzichten hadden op de rivier Rio de Las Vueltas en er ook meer bloemen langs het pad groeiden. Het was een mooi schouwspel rond de top van de Fitz Roy. Door de opstuivende sneeuw die wolken vormt boven de top lijkt het wel of er rook uit de berg somt. El Chaltén is een echt klimmersdorp met jonge mensen met veel honger en dat is te zien in de restaurants. De porties zijn volumineus. De lappen rund en lamsvlees vlees hangen over de rand van het bord, zelfde voor de spaghetti en de borden salades zijn ook rijkelijk gevuld. Tijdens de rit naar El Calafate zien we weer flamingo's veel schapen, paarden, koeien, vogels en Argentijnse hazen.
Chris

Geplaatst door Jan Van Acker 18:48 Gearchiveerd in Argentinië Tagged el chantène Reacties (4)

23/11/2015 El Chaltén

Glacier Viedma

23/11 El Chaltén - gletsjerwandeling
Gisteren beschreef ik oneerbiedig dit dorp als en barakkendorp. Als ik rekening hou met de mening van onze medereizigers dan moet ik dit toch een beetje nuanceren: het heeft wel iets van een poolnederzetting, in de restaurantjes is het telkens gezellig vertoeven, overal jonge lieden, meestal gebruinde backpackers.
We zijn deze ochtend met een speedboat naar de "Glacier Viedma" gevaren. Net zoals in IJsland vele ijsschotsen aan de voet van de gletsjer.
Dan te voet over donkerbruine, uitgesleten rotsen. Na 40' lopen moesten we ijsijzers aantrekken en vervolgden we onze tocht op het ijs. De gletsjer volledig oversteken is onmogelijk maar we zijn toch en flink stuk opgeschoten. De volledige wandeling verliep in zeer veilig, we werden begeleid door ervaren gidsen. Deze belevenis overtrof ver onze verwachtingen.
Deze omgeving wordt beheerst door en vijftal granieten rotspieken die honderden meters boven het ijs uitsteken en waarop heel wat bergbeklimmers hun tanden gebroken hebben.
De eerste die slaagde deed dit met behulp van een 150 kg wegende compressor die nu nog steeds ergens tegen de rotswand hangt en wiens verankeringen in de rotswand nog steeds gebruikt worden.
De namen van die pieken :Monte Fitz Roy, Cerro Poincenot, Aguja Saint-Exupery, Cerro Torre.
De naam Saint Exupéry duikt in dit land regelmatig op. Het enige wat ik hiervan weet is dat hij hier in Argentinië een belangrijke rol in de luchtvaart gespeeld heeft ("De kleine prins" is hier goed gekend)
Jan

En weer schijnt de zon. Het is windstil en aangenaam warm. Ideaal weer om op de gletsjer te wandelen. We varen een drie kwartier over het gletsjermeer. Hoe dichter wij de gletsjer naderen hoe meer ijs er op het water drijft en hoe harder het gaat waaien. Eerst lopen we een vijfhonderd meter over gladgeschuurde roestbruine rotsen. Ze vertonen rechte groeven en spleten veroorzaakt door het jarenlang schuren van de gletsjer. Terwijl de ijsijzers worden aangebonden cirkelen Condors hoog boven onze hoofden. We krijgen instructies over het lopen op ijsijzers en wat we al dan niet mogen doen. Er loopt een gids voorop waar we allemaal moeten achterlopen. De gidsen hebben allemaal een ijspikker bij zodat ze bij verdachte plekken het ijs kunnen wegkappen om te zien of er geen spleten in het ijs zijn. Het waait stevig op de gletsjer, gelukkig schijnt de zon. Het is prachtig om zien hoe in de grote azuurblauwe spleten het water stroomt.
Chris

Geplaatst door Jan Van Acker 18:43 Reacties (1)

22/11/2015 El Calefate

Tussens de gletchers

Met de lijnbus naar El Calefate door het maanlandschap dat we van uit het vliegtuig gezien hebben. El Calefate is een soort barakkendorp, zo lelijk als de straat. Er is één hoofdstraat (veel restaurants en een paar primitieve supermarkten) en een aantal zijstraten (gravel)
Vandaag hebben Chris en ik een trail naar de Glacier Grande gestapt, In totaal 15 km. Mijn beentjes zijn moe.
Jan

Geplaatst door Jan Van Acker 18:13 Gearchiveerd in Argentinië Tagged el calefate Reacties (1)

21/11/2015 Naar El Calefate

Naar El Calefate

Deze morgen om 11:00 stegen we op richting Z naar El Calefate (afstand ongeveer 1000 Km). Het weer is prachtig, helder blauwe hemel. De piloot deed bij het opstijgen iets wat elke passagier ten zeerste kon waarderen: hij bleef opzettelijk laag door de vallei vliegen en beschreef de bergen en meren die we passeerden. De rest van de vlucht was al even spectaculair, dit is echt het einde van de wereld, een maanlandschap omzoomd door besneeuwde bergen.
Onze koffers zijn weer gepakt, deze keer nemen we het vliegtuig naar El Calafate. De zon schijnt en het is merkelijk warmer dan gisteren. We vliegen de hele vlucht over de besneeuwde toppen van het Andes gebergte. Het uitzicht is overweldigend. Bruine dorre bergen met witte besneeuwde toppen en vele azuurblauwe meren. Groene rivieren kronkelen door het landschap. El Calafate is een liefelijk klein dorpje. We verblijven in een uitstekende jeugdherberg. Het is de uitvalsbasis voor de verschillende activiteiten die we de volgende dagen gaan doen oa de gletsjerwandeling en een rondvaart om het gletsjermeer. We reizen steeds verder naar het zuiden en dat betekend dat het veel langer licht blijft. Het is nu 21u 20 en het is nog altijd niet donker.

Geplaatst door Jan Van Acker 16:14 Gearchiveerd in Argentinië Tagged el calefate Reacties (3)

20/11/2015 Bariloche

Bariloche

rain 5 °C

Bariloche ligt aan één van de vele reusachtige meren die meestal omgeven zijn door regenwoud. Het is koud en regenachtig maar onze gids Angel (een opgewekte kerel) zegt dat wanneer het regent, het regenwoud blij is en wij dat ook moeten zijn.

San Carlos de Bariloche is een heel toeristisch stadje, met heel veel chocoladewinkels. Het is de tweede grootste toeristische plaats van Argentinië. De bij de Argentijnen de geliefkoosde wintersportplaats. Met zijn typische alpenarchitectuur lijk je wel in Zwitserland. Het is koud 7° en het regent wanneer we vertrekken voor een tocht door het regenwoud. Met een grote catamaran varen we het Lago Nahuel Huapi over tot het haventje Peurto Brest. Het Nahuel Huapi meer is een gletsjermeer en is 557 vierkante km groot met schiereilanden en fjordachtige Er staan grote golven op waarschijnlijk veroorzaakt door de wind die hier hevig blaast. We trekken met onze gids het regenwoud in tot aan een grote waterval. Het park staat bekend om haar bomen, de imposante Pataginische cipressen, één van de langst levende boomsoorten ter wereld. Na de picknick trekken we verder door een stuk ongerepte natuur. Grote bomen met een doormeter van 2 meter liggen op en over elkaar. De gids vertelde dat het tot honderd jaar kan duren vooraleer die helemaal verteerd zijn. In tegenstelling tot het tropisch regenwoud zijn hier geen gevaarlijke slangen of insecten. We hebben de indruk dat het minder regent maar dat komt omdat het water tegengehouden wordt door het dikke bladerdak. large_P1110256.jpg

Een nare ervaring
Bareloche, opnieuw zeer laat op de avond gaan eten en nu net terug in ons hotel. Voor het slapen nog even naar de balie waar het Wifi signaal sterk genoeg is om de krant van 21/11 te laden. Het downloaden verliep moeizaam, iedereen slaapt, het is stil.
Ik moet in de zetel in slaap gevallen zijn. Toen ik midden in een droom wakker werd keek ik totaal verdwaasd rond en kon niet thuis brengen waar ik was. Iedereen maakt soms zo iets wel mee maar deze keer duurde het echt heel lang voor ik besefte waar ik was. Ik vond dit maar een nare ervaring. Geen idee hoe lang ik daar zittend (misschien met open mond) geslapen heb.

Verkiezingen
Dit land in nood heeft morgen verkiezingen. Cristina Fernandez de Kirchner (met botox lippen) heeft sinds de aanvang van haar bewind in 2011 de erbarmelijke financiële situatie niet kunnen rechtzetten. Hopelijk kiezen de Argentijnen deze keer beter.

Op 100 m van ons hotel in Bariloche, deze foto gemaakt net voor zonsondergang

Geplaatst door Jan Van Acker 8:56 Gearchiveerd in Argentinië Tagged bariloche Reacties (2)

(Berichten 11 - 15 uit 25) « Pagina 1 2 [3] 4 5 »