19/11/2015 Naar Bariloche

Parque Nacional Los Alerces

In de voormiddag : “Parque Nacional Los Alerces” langs grote meren door het woud. Het is koud, dikke jas aan en muts op. In de namiddag richting Z via El Bolson (lekkere ijsjes) langs Routa 40 naar San Carlos de Bariloche. In dit gedeelte van de Andes zijn de bergen niet zo hoog (2300m) elders >5000m
Het Andes gebergte is de langste bergketen ter wereld de diversiviteit is er echter veel groter dan bvb in de Alpen of de Rocky mountains.

19/11 Esquel naar San Carlos de Bariloche
In de voormiddag met een gids een tocht gemaakt in het Parque National Los Alerces. De gids vertelde dat het deze week veel kouder is dan normaal. Vandaag max 9°. Het heeft de laatste paar dagen gesneeuwd en dat is uitzonderlijk voor de tijd van het jaar. Het is hier volop lente en dat zie je ook aan de vele brem en lupinen die in bloei staan. S middag picknick op een idyllisch plekje aan een groot meer. Deed ons terugdenken aan onze reis door Canada.
Onderweg in de bus was ons al opgevallen dat de vele bamboe die in de wouden staan allemaal afgestorven waren. De gids vertelde dat het een normaal verschijnsel is omdat de bamboe die hier groeit een cyclus van zeventig jaren telt. Om de zeventig jaar sterven alle bamboe tegelijk af en groeien er terug nieuwe. De bamboe die hier groeit is niet hol vanbinnen en kan dus niet gebruikt worden voor bv panfluiten. Veel erger is het gesteld met een bepaalde soort den. Vele van die dennen zijn aangetast en sterven af door een microchampignon die in de boom dringt en waarvoor men nog geen remedie heeft gevonden.
Onderweg naar onze volgende bestemming door een aantal Nationale parken gereden.
Eindelijk een echte sappige Argentijnse Lomo, stuk uit de onderrug, gegeten.

Geplaatst door Jan Van Acker 13:42 Gearchiveerd in Argentinië Tagged bariloche Reacties (2)

18/11/2015 Op weg naar de Andes

Route 25 Puerto Madryn - Esquel

De ganse dag in de bus door de woestijnsteppe. Prachtige verzichten. Aanvankelijk woestijnsteppe, later Pampa (groener). In de pampa verschijnen de Cow Boys met de koeien en de schapen. We zitten nu vlak bij de besneeuwde Andes toppen in het overnachtingsstadje Esquel. Morgen naar het toeristisch gegebied van Boriloche (Ik denk dat Maxima daar vandaan komt)

large__1120243.jpglarge__1120223.jpgs

Maté
In 1956 had ik een schoolvriendje die uit Argentinië kwam. Vermoedelijk waren zijn ouders Argentinië ontvlucht. Zijn moeder liet ons geregeld een drankje drinken met een speciale smaak die ik niet kan thuisbrengen. Ik weet nog goed dat de drank zich in een soort metalen drinkbus bevond, we moesten heel hard aan een metalen buisje zuigen om de vloeistof binnen te krijgen.
Voor we vertrokken was ik vast van plan te achterhalen wat voor soort drank dit was.
Wel, dat koste niet veel moeite want elke local drinkt dat hier; het drankje noemt “Mate”
Tijdens de busrit van vandaag demonstreert één van de voerders hoe alles in zijn werk gaat:
Een beker wordt voor 2/3 gevuld met de thee, daarna wordt warm water tot de rand bijgevuld. Even schudden en klaar. Het riet is meestal gemaakt van metaal (soms verzilverd)
Onderaan (het gedeelte dat zich in de thee bevind) wordt het buisje breder en plat en vormen de kleine gaatjes het filter. Het mondstuk is afgeplat.
Deze drank smaakt wat naar tabak en ik kan mij voorstellen dat het in combinatie met wat suiker al wat lekkerder is.
Veel mensen drinken het op alle plaatsen en op alle momenten. Ons eerste vermoeden was dat het zoals roken verslavend is. Dit blijkt niet het geval. Het zou zelfs gezond zijn een kalmerende werking hebben.

Deze morgen tijdens het ontbijt in het restaurant met zicht op de baai drie walvissen gezien. Men had ons verteld dat de kans groot was dat we walvissen zouden kunnen zien tijdens het ontbijt. Als het dan zo is kan je dag niet meer stuk.

Vandaag 8 uren met de bus. We steken het land door van oost naar west. Van Puerto Madryn naar Esquel. Tijdens de rit veranderd de vegetatie van droge dorre steppe naar groen moerassige pampa. Het gras is hier sappig groen en hier zien we de eerste ranches met koeien en schapen. Na de middag verschijnen de eerste besneeuwde bergtoppen van de Andes. Op de moerassige plassen zien we veel watervogels, verschillende soorten eenden en flamingo's. Na de picknick even de bennen losgelopen langs indrukwekkende rotspartijen. Onderweg heeft de chauffeur een overstekend gordeldier gepakt om het ons te tonen. Het is een schattig beestje met aan de onderkant een pels en aan de bovenkant een harde schild van schubben. Zijn snuitje lijkt op dat van een mol en zijn voorpootjes lijken ook gemaakt om een hol te graven. S avonds lekker gegrild lamsvlees gegeten met een goeie fles Malbec

Geplaatst door Jan Van Acker 14:38 Gearchiveerd in Argentinië Tagged esquel Reacties (0)

17/11/2015 Puerto Madryn

Whales on the schore!

Puerto Madryn
Van wat leven de mensen hier ?
Net buiten de stad bevindt zich een Aluminium fabriek. De grote hoeveelheid energie die bij dit soort producties nodig is komt van een hydro centrale in het Andes gebergte. De basis grondstof Bauxiet is uitgeput in Argentinië en wordt nu uit Australie ingevoerd. Er werken 2000 mensen in deze fabriek. Volgens onze gids leven er in totaal 35000 Argentijnen van deze fabriek. Daarnaast vormt het toerisme en visvangst een belangrijke bron van inkomst.

Gisteren avond opnieuw een hele fles rode Argentijnse wijn (Malbec) gedronken (Chris en ik wel te verstaan). Het valt al te zien dat ik op het verkeerde pad ben. t'Was opnieuw een hectische dag, bijna geen tijd om verslag te maken.
Vandaag het natuurpark "Peninsula Valdés" bezocht. 200 km met de bus (niemand mag uitstappen) door de woestijnsteppe. Het Oosten van Argentinie is zeer droog vanwege het Andesgebergte dat de vochtigheid tegenhoud. Hier wonen slechts 0,9 personen/km2
Verschillende struisvogelfamillies gezien. Opvallend was een school Orka's die rustende zeehonden tevergeefs wilden verschalken. (We hebben wel heel veel geluk gehad dat we dit hebben kunnen zien want er zijn slecht 47 Orka's in Argetinië ?? volgens onze Argentijnse gids)
In de namiddag met een rubberboot de zee op om naar de walvissen te kijken.

Tijdens onze avondmaaltijd van daarnet, opnieuw een fles Malbec meer dan een "RESERVA 2013 TERRAZAS" nog beter dan die van gisteren. Chris heeft een Argentijnse beaf genomen. Smaakte al beter maar nog steeds niet te vergelijken met het vlees dat we samen met S&F in dat Argentijns restaurant in Madrid gegeten hebben.

Vroeg op 6u om een boottocht te gaan maken om walvissen, orka's, zeeleeuwen en zeehonden te gaan spotten. Deze nacht heeft het heel hard gewaaid wat ons deed vrezen dat de boottocht niet zou kunnen doorgaan. Het programma werd volledig omgegooid zodat we de boottocht in de namiddag plaatsvond. Het weer is hier heel verrassend. Dat hebben we gisteren ook ondervonden toen we een fietstocht hebben gemaakt naar Punta Loma. We hebben dáár gepicknickt met zicht op de zee en enkele zeeleeuwen. Vandaag met de bus naar het schiereiland Península Valdés. Onderweg veel dieren gezien oa de Guanaco, familie van de lama met zijn typisch oranje kleur. Vele families struisvogels. Het bijzondere aan deze dieren is dat er 1 mannetje struisvogel een harem van wel 30 vrouwtjes kan hebben. Na het uitbroeden van de eieren gaan de vrouwtjes ervandoor en het mannetje zorgt voor de kleintjes. Als je een groepje grote struisvogels samen ziet weet je dan ook dat het vrouwtjes zijn. Van zodra de jongen groot genoeg zijn om op "eigen poten" te staan zwermen ze uit en is het mannetje weer alleen tot het volgend broedseizoen en hij weer op zoek moet naar vrouwtjes. Op de Punta Delgada een kolonie jonge zeeleeuwen die op het kiezelstrand lekker lagen te knorren. In het water voor de kolonie lagen 5 orka's heen en weer te zwemmen wachtend op het moment dat een van de kleintjes in het water zou gaan en toe te slaan. Onze gids vertelde dat het zeer uitzonderlijk is dat er orka's waren omdat de populatie slechts 47 dieren telt en meestal aan de noordkant van het eiland te zien zijn. Aan Puerto Pirámides met een grote rubberboot walvissen gaan spotten. Het water in de baai was heel rustig en de wind was gaan liggen. Na een kwartiertje varen zagen we 2 walvissen. Een vrouwtje en een kleintje ( van een paar ton). Ze zwommen heel rustig naast elkaar en maakten rondjes voor en langs de boot. Na een kwartiertje zwommen zij weg en zijn we naar andere plek gevaren waar we nog andere walvissen gezien hebben. Als je zo dichtbij bent zie je pas wat een enorme dieren dat zijn en kom je ogen tekort om alles te kunnen waarnemen.

Geplaatst door Jan Van Acker 14:43 Gearchiveerd in Argentinië Tagged puerto madryn Reacties (1)

16/11/2015 Puerto Madryn

20 u in de bus, 1300 Km

Het was wel een comfortabele bus, de zetels konden ver naar achter geplaatst worden, dat viel dus wel mee. 20 uur door de steppe woestijn. Aangekomen net voor de middag.
Om 11 aangekomen in Puerto Madryn. Redelijke goed geslapen in de bus. Het weer is hier schitterend. Er is een strand zoals aan onze kust. Het zomerseizoen begint hier stilletjes op gang te komen. Fietsen gehuurd en de namiddag gaan fietsen naar verschillende uitkijkpunten waar we zeehonden hebben zien zwemmen en zeeleeuwen hebben zien liggen op de rotsen. Deze avond gaan eten naar een heel goed visrestaurant.

Zondag om 15:00u stipt vertrokken met de slaapbus naar Puerto Madryn. De bus was speciaal ingericht om te slapen en dat was maar goed ook want pas 20 u later zijn we aangekomen. 1300 km langs expres wegen (veel autostrades zijn hier niet). De ganse reis hetzelfde landschap, soms steppe, soms woestijn.
Puerto Madryn is een badplaats vooral bekend bij diepzeeduikers. Er zwemmen in de baai ook walvissen. Daar gaan we morgen naar kijken.
Deze namiddag een fietstochtje gemaakt langs de zee. Veel wind, mooie uitzichten. Het bier van Stella Artois is hier overal verkrijgbaar. Vooral de één liter flessen zij heel populair. Veel wind en zonnig weer.

Geplaatst door Jan Van Acker 14:11 Gearchiveerd in Argentinië Tagged puerto madryn Reacties (0)

15/11/2015 Buenos Aires

Laatste dag In BA

Deze middag vertrekken we met de slaapbus naar Puerto Madryn. In de loop van morgenvoormiddag zullen we op onze bestemming zijn. Het weer is veel beter geworden en we hebben in de voormiddag doorgebracht in de stad vooral rond Puerto Madero. Hebben veel foto's genomen deze keer met zon. 'S middags vertrokken naar het busstation om de nachtbus te nemen naar Puerto Madryn. Het is een zeer comfortabele bus met brede zetels die ja kan uitklappen tot bijna horizontaal.

Geplaatst door Jan Van Acker 4:03 Gearchiveerd in Argentinië Tagged buenos aires Reacties (3)

(Berichten 16 - 20 uit 25) « Pagina 1 2 3 [4] 5 »